Правила для батьків
Не навчайте того, з чим ви самі необізнані. Для правильного виховання дитини треба знати її вікові та індивідуальні особливості.
Не сприймайте дитину як свою власність, не ростіть її для себе. Ваша мета – виростити її для життя серед людей.
Довіряйте дитині. Пояснюйте, що вона робить краще, а не гірше. Залишайте за нею право на власні помилки, тоді дитина оволодіє вмінням їх самостійно виправляти.
Не ставтесь до дитини зневажливо. Дитина повинна бути впевнена в своїх силах, тоді з неї виросте відповідальна особистість.
Будьте терплячими. Ваша нетерплячість – ознака слабкості, демонстрація вашої невпевненості у собі.
Будьте послідовним у своїх вимогах, але пам’ятайте: твердість лінії у вихованні досягається не покаранням, а стабільністю обов’язкових для виконання правил, спокійним тоном спілкування, неквапливістю і послідовністю.
Потурбуйтесь про те, аби ваша дитина накопичувала досвід у спокійному темпі. Дозволяйте їй відпочивати від розпоряджень, наказів, зауважень. Нехай вона вчиться розпоряджатися собою.
Виключіть із своєї практики вислів: «Роби, якщо я наказав!» Замініть цю форму вимоги на іншу: «Зроби, тому що не зробити цього не можна, це принесе тобі користь».
Оцінюючи дитину, кажіть їй не тільки про те, чим ви особисто незадоволені, а й про те, що вас радує. Не порівнюйте її з сусідською дитиною, однокласниками, друзями. Порівнюйте, якою вона була вчора і якою є сьогодні.
Ніколи не кажіть, що вам ніколи виховувати свою дитину. Давайте вчитися виховувати наших дітей, пізнавати те, чого ми не знаємо, знайомитись з основами педагогіки, психології, якщо насправді любимо їх і бажаємо їм щастя.
Отже, щоб ваша дитина була успішною,
ви маєте звернути увагу на таке:
Треба розбудити інтерес до читання.
Часто батьки пишаються тим, що діти читають «дуже товсті книги». Це книги для дорослих. Від них користі молодшому школяру не буде. Діти читають поверхово, уловлюють лише основний зміст книги. Таке читання веде до звички пропускати описи природи, характеристики героїв тощо. А буває, читання дитиною книги для дорослих веде до лиха. (Хлопчик в 11 років прочитав книгу «Брестська фортеця» з описом життя захисників цієї фортеці. У дитини була тривала депресія.)
Стежачи за читанням дітей, треба прагнути до того, щоб книги були різноманітної тематики: пригоди, казки, розповіді про тварин, про музику тощо.
У вихованні любові до книги в дітей молодшого шкільного віку має значення наявність хороших дитячих книг удома. Це дасть можливість обмінюватись книгами з товаришами, обговорювати їх.
Дуже добрий прийом, коли дорослий починає читати книгу вголос. На цікавому місці зупиняється, а далі читає дитина. Тому що всім хочеться знати, що відбудеться з героями далі.
За програмою у школі вивчаються певні твори. Можна удома вечорами читати ці твори цілком уголос усією родиною по черзі.
Батьки повинні подбати про те, щоб дитина знала прізвище автора й назву книги. Треба поговорити про те, які книги цього автора вже знайомі дитині.
Для молодших школярів велике виховне значення має розглядання ілюстрацій у книзі. Ілюстрації допомагають зрозуміти та запам'ятати прочитане.
Треба намагатись, щоб діти розповідали про прочитане, а дорослі жваво цікавилися сюжетом книги. Тривалість домашнього колективного читання - не більше 40 хвилин. Читання вголос - корисне тренування для дітей, вони звикають читати голосно, виразно, чітко.
Добре, якщо для дитини виписали дитячий журнал. Їх і зараз друкується чимало. Діти будуть чекати зустрічі з книгою. Виховання інтересу до читання легше проходить у тих родинах, де дорослі самі люблять читати.
Як дитина повинна читати книгу.
Треба привчити дітей починати читання з обкладинки та титульної сторінки книги. Треба привчити дітей берегти книгу. Її не можна кидати, рвати, малювати на ній, загинати кути сторінок, вирізувати з неї картинки. Особливо акуратно діти мусять ставитись до бібліотечної книги. Її треба обернути в чистий папір і, прочитавши, здати в точно визначений строк.
При читанні треба дотримуватись основних правил гігієни читання:
1) очі треба берегти, тому не можна читати при слабкому освітленні;
2) лампа повинна бути з боку лівої руки дитини, і світло від неї не повинно падати в очі;
3) при читанні варто давати короткий відпочинок очам;
4) не можна читати лежачи;
5) не можна їсти під час читання.
Шановні батьки, пам’ятайте, що наше з вами завдання виростити повноцінну людину, тому не забувайте 10 порад «Чому треба читати», які є у мене в бібліотеці, і про які я завжди нагадую моїм читачам.
Десять аргументів читання
1. Діти, які читають
набувають різноманітних ідей, краще долають труднощі.
Виявлено, що людина краще запам’ятовує те, що прочитано в книзі, ніж те, що показано за допомогою аудіовізуальних засобів.
Досліди підтверджують, що діти, які читають, з великим інтересом відвідують школу, навчаються добре та без зайвих зусиль, краще оцінюють навколишній світ. Вони не замкнуті, здібні визначити, чого бажають, і відстоюють свою точку зору.
2. Читання і професія
Той, хто хоче крокувати разом із часом, з прискорюваним технічним прогресом та просуватися по службі, не може обійтися без професійного читання. До нього входять книги за спеціальністю та научно-пізнавальні журнали. Не можна забувати і про щоденне читання газет.
3. Читання та обізнаність
Інформація для сучасного суспільства настільки ж важлива, як і корисні копалини, енергетичні запаси та інші ресурси. Грамотний читач знає багато шляхів отримання інформації, що допомагає йому брати участь у суспільному житті, допомагає відрізнити важливе від незначного.
4. Читання та телебачення
Той, хто читає, краще вибирає телепередачі й отримує користь від них. Телебачення конкурує з читанням, але воно не здатне замінити його, у кожного з них своя специфіка. Читання збагачує будь-яку людину. Доведено, що тільки людина, яка читає, отримує найбільшу користь від телепередач.
5. Читання та вільний час
Вільний час потрібно вміти правильно організовувати, але не всі на це здатні. Читання – не тільки активне і творче використання вільного часу, часто при цьому з’являється улюблене заняття, хобі. Радіолюбитель, садівник, кухар, історик, програміст «озброєні» перш за все книгами та журналами.
6. Читання та життєві проблеми
Читання допомагає долати критичні життєві ситуації, знайти відповідь на питання, яке турбує, розв’язати ту чи іншу проблему. «Книжкова терапія» допомагає виправити здоров’я.
7. Читання та життєвий досвід
Читач співставляє побачене з викладеним у книзі, збагачує свій життєвий досвід, уникає помилок.
8. Читання та демократія
Використання різних інформаційних джерел допомагає людині критично оцінити їх, формувати власну позицію, виключає можливість маніпулювати собою.
9. Читання та культура
Вміння читати – це невід’ємна частина культури: бо воно вчить мислити, набувати знання та розвивати уяву.
10. Потоваришувати з книгою
Потоваришувати з книгою, розібратися у великому книжковому океані, здобути з нього дійсні літературні перлини допомагають юному читачеві співробітники бібліотек.
Бібліотекар бере на себе обов’язки посередника між читачем та духовністю, символом якої є книга.
Захист дитини
Що таке сім’я? Сім’я це люблячі батьки, тепло, домашній затишок і відчуття безпеки. А ле якщо це не так? Нажаль , бувають випадки, коли дитина має потребу в захисті від самих рідних людей. Малюка потрібно рятувати від самої страшної біди – насильства в в сім’ї.
Від чого потрібно захистити дитину?
- від приниження та образ;
- від сексуального домагання;
- від шантажу та висліжування;
- від фізичних покарань, підзатильників, пинків;
- від заниження самооцінки і приниження досягнень;
- від насміхань.
ви маєте звернути увагу на таке:
- від фізичних покарань, підзатильників, пинків;
Як показати дитині, що ви її любите
Є. Яничич-Холцер
Я тебе люблюУчіться говорити дитині про свої почуття. Розпочинайте негайно, оскільки вам знадобиться час, щоб опанувати таке мистецтво. Це складно, адже ви, можливо, вважатимете, що дитина відчуває любов, або ж будете думати, що це й так зрозуміло – любити свою дитину…Та все таки говоріть. І майте на увазі, що недостатньо тільки іноді розповідати дитині, як ви її любите. Говоріть не тільки "я тебе люблю", але й інші фрази, по'вязані з позитивними емоціями.
Увага! Це правило не діє, коли йдеться про негативні почуття, тож ретельно все обміркуйте, перед тим як їх висловити за допомогою мовлення або інакше.
Увага! Це правило не діє, коли йдеться про негативні почуття, тож ретельно все обміркуйте, перед тим як їх висловити за допомогою мовлення або інакше.
Скринька зі скарбамиВізьміть коробку або шухлядку з тими речами, що пов'язані з життям дитини від народження до двох років. Перше брязкальце, перша пипка, номер немовляти з пологового будинку, газета від дня народження дитини тощо. Звісно, поки ваш малюк не підріс, він нічого не розумітиме, але спогади з часом ставатимуть ціннішими, тому незабаром дитина почне радіти, знаючи, наскільки вона для вас дорога від самісінького народження. Доказом цього є те, що ви зберегли пасмо волосся після першої стрижки або список першої сотні слів, записаних саме так, як дитина вимовляла їх (моко-молоко, абуко-яблуко тощо). Якщо ви не почнете збирати ці коштовності вже зараз, потім буде запізно. Згодом зробіть скриньку для скарбів, пов'язаних із наступним віком, а пізніше ще одну…
Посадіть деревоКоли народиться дитина, посадіть у саду дерево. Якщо у вас немає саду, тоді, можливо, він є у когось із родичів. Коли-небудь ви з малям підете подивитися, як дерево виросло, і пишатиметесь цим обоє. Зрештою, якщо ви не посадите дерево після народження дитини, то нічого страшного не трапиться.
А якщо ви маєте сад, а в ньому "ваше" дерево, то закріпіть на ньому табличку із сердечком і вашими з дитиною іменами.
А якщо ви маєте сад, а в ньому "ваше" дерево, то закріпіть на ньому табличку із сердечком і вашими з дитиною іменами.
Кравчиня для БарбіШийте одяг для улюбленої ляльки вашої доньки і тримайте напоготові гайки для першої скриньки з інструментами вашого сина. Не турбуйтесь, діти відчувають, що ви це робите з любові до них, а не їхніх іграшок.
Тільки ваші вітанняВигадайте з дитиною особливе вітання, яке знати будете тільки ви вдвох (можливо, й інші члени сім'ї також). Вітання може складатися з певного жесту, підморгування, підстрибування на місці. Цікавішою буде комбінація декількох рухів, які ви часто повторюватиме. Таке вітання стане особливим зв'язком між вами й дитиною.
Незвичайні пестощіДитину можна цілувати по-різному (тручись носами, лоскочучи віями щоки та ін.), так само придумайте різні пестощі. Наприклад, пишіть слова на животику малюка, лоскочіть пір'їнкою, мастіть олійкою після купання…Можете вигадати і різні обійми: обнімайте однією рукою або обома, піднявши одну ногу, заклавши одну руку за спину і повернувши голову вбік…
Подушка для ударівДемонструйте малюкові, що ви його любите таким, яким він є, незважаючи на його настрій, капризи, звички. Зробіть сімейну подушку для биття, ударів, криків – будь-яких проявів люті. Цією подушкою можуть користуватися всі члени вашої сім'ї, і вона має перебувати у квартирі на видному місці. Важливо, щоб дитина розуміла не тільки те, що її люблять, навіть коли вона розлючена, але й те, що ці прояви гніву можуть спричинити конфлікт між вами. Саме з цієї причини подушку потребуєте і ви.
Телефони любовіКоли ви граєте в "зіпсований телефон", кажіть дитині багато ніжних і ласкавих слів.
Увага! Мета гри полягає не в тому, щоб дитина правильно вимовила чи відтворила слова, а спробувала їх запам’ятати.
Увага! Мета гри полягає не в тому, щоб дитина правильно вимовила чи відтворила слова, а спробувала їх запам’ятати.
Перша власна виставкаОрганізуйте виставку робіт маляти. Малюнки, вірші, фігурки з тіста або пластиліну, виставлені в будь-якому кутку будинку, очікуватимуть на відвідувачів – ваших друзів або друзів дитини.
Подарунки від дитини також розташуйте на видному місці. Хваліться ними, особливо, в присутності малюка.
Подарунки від дитини також розташуйте на видному місці. Хваліться ними, особливо, в присутності малюка.
Доброго ранкуУранці будіть дитину поцілунком. Можливо, вона вас учора роздратувала, або ви поспішаєте, або вважаєте, що малюк спить і не розуміє, що ви його будите. Але не думайте про це. Просто виробіть звичку: будити дитину поцілунком. Коли ж ви прокинетесь, намастіть собі й дитині губи помадою, потім цілуйте одне одного так сильно, щоб залишались сліди на щоках. Згодом разом із дитиною накиньтеся на тата.
В одязі батьківДіліться з малюком усім. Інколи батькам і на думку не спадає все те, що дитина хоче, аби з нею розділили. Якщо вона виявляє бажання, дозвольте їй вдягнути ваш хатній одяг або вечірню сукню, незважаючи на те, що речі завеликі для неї. Часом діти в такий спосіб установлюють із батьками особливий зв'язок, почуваються з ними, як зі своїми кумирами нарівні, "виростають" у власних очах і не є такими самотніми.
Дитячі ігриДля дитячих ігор вигадуйте нові правила. Їх не мусить дотримуватися ніхто, окрім членів сім'ї. Нагородою для переможця може бути 19 поцілунків, виконання якогось бажання, приготування улюблених тістечок, відвідування кінотеатру.
Старі іграшки для нових дітейЯкщо у вас є місце, зберігайте дитячі іграшки. Хоча б найперші та найулюбленіші. І ви, і дитина з радістю їх розглядатиме або ж подаруєте їх іншому малюкові в родині. Нагадую: нічого не віддавайте й не викидайте без згоди на те вашої дитини.
Бабусині розповідіДбайте про бабусь і дідусів, не заперечуйте їхню роль та права. Є багато важливих речей, про які знають або можуть зробити лише вони. Крім того, коли дитина дорослішає, вона хоче дізнатися про дитинство батьків. Для маляти надзвичайно важливо, коли воно довідується, що мама й тато також колись були дітьми. Хто ж їх у цьому найкраще переконає, як не дідусь із бабусею!
Дитина на роботіПриведіть дитину до себе на роботу. Ваша робота вже не буде таємницею, а дитина зрештою зрозуміє, куди ви йдете щоранку і чому змушені тривалий час там перебувати. Дитина почуватиметься спокійніше в той час, коли вона залишається без вас.
РазомРазом: Переглядайте мультфільми. Грайтеся. Вигадуйте нові ігри та історії. Гуляйте. Лоскочіть. Ходіть скуплятися. Танцюйте. Читайте. Бігайте. Робіть "картинки" на снігу. Співайте.
РодовідНамалюйте дерево родоводу, з маминими і татовими предками. Ім'я дитини напишіть зверху. Візьміть великий аркуш паперу, біля імен родичів можете наклеїти їхні фотографії, все розфарбуйте веселими кольорами і залиште місце для малюків, які ще тільки мають народитися.
Ім'я – це важливоПід час розмови часто називайте дитину на її ім'я. Діти обожнюють, коли дорослі це роблять. Так вони почуваються рівноправними. Дозвольте також малюкові давати ім'я вашій машині, дереву, домашньому улюбленцеві – всьому, що він захоче назвати.
Трохи ти, трохи яРобіть хатню роботу спільно з дитиною, поки це подобається вам обом. Дитина розуміє, що ви ставитеся до неї нарівні, оскільки разом розподіляєте обов’язки й відповідальність. Надзвичайно важливо – розподілити обов’язки на кухні. Оскільки ви там перебуваєте багато часу, і саме звідти з’являються справжні дива, дитина сприймає кухню, як особливе місце, як ваше царство, куди її прийняти можете тільки ви.
Членський квитокЯк тільки дитина навчиться підписуватися, запишіть її до бібліотеки. Дитина пишатиметься членським квитком, де стоїть її підпис.
Напад любовіОбнімайте й цілуйте дитину так само, як тоді, коли вона була ще зовсім маленькою. Власне, якщо в дитини видався не найкращий день, її настрій поліпшиться, коли ви, обійнявши її за плечі та міцно тримаючи, цілуватимете й лоскотатимете її...
Роль батьків у вихованні інтересу до читання дітей
Роль батьків у вихованні інтересу до читання дітей
Мама і тато – перші люди, що знайомлять малюка з книгою, друкованим словом. Як правильно це зробити? У якому віці почати? Які книги вибрати? На ці та інші запитання вам допоможуть відповісти матеріали, розміщені на вказаних нище сайтах.
Як викликати інтерес до читання
Нині діти читають дедалі менше, віддаючи перевагу телевізору та комп’ютеру. А тим часом книжка – це розвага і задоволення, це гімнастика для інтелекту, це розвиток емоційної сфери і творчості, тож навчити дитину отримувати задоволення від «інтелектуальної розваги» - обов’язок батьків. То як прищепити малюку інтерес до читання?
Дітям слід читати від раннього дитинства – ще до 1 року. Читайте щодня, хоча б по 15-20 хвилин.
Дітям слід читати від раннього дитинства – ще до 1 року. Читайте щодня, хоча б по 15-20 хвилин.
◘ Перш ніж розпочати читати, приберіть довкола всі предмети, які могли б відволікати увагу малюка.◘ Якщо малюк втомився і починає відволікатися, зробіть паузу: виконайте руханку, використайте театрально-ігрові прийоми: зобразіть разом з дитиною персонажів щойно читаної книжки тощо.◘ Не менш важливо самим батькам бути прикладом і вечорами читати книжки та журнали – і собі, і дітям. Адже малюк копіює поведінку мами й тата. Діти до 6-8 років більше люблять слухати, ніж читати. Це не означає, що діти лінуються читати самостійно. Просто слухове сприйняття до 8 років інтенсивно розвивається і потребує удосконалення.
◘ Крім того, малюк отримує значно більше задоволення від спільного читання та переживання емоцій разом з мамою чи татом. Тому, навіть якщо малюк вже навчився читати, НЕ припиняйте читання вголос. Натомість батьки перестають читати дітям, а потім дратуються, що школярик не може переповісти прочитане, поділитися враженням від книги, не береже книги, не хоче читати.
◘ Якщо ви хочете, щоб дитина не мала проблем у школі з усними відповідями та письмовими творами, розвивайте мовлення – обговорюйте прочитане з дитиною: запитуйте, чи сподобалось? Що саме? Попросіть розповісти про головного героя, головну подію; що герой зробив доброго, а що поганого? Обов’язково запитуйте, а як малюк повівся би на місці персонажа, тощо.
Не забувайте під час читання або після читання пояснювати незнайомі чи складні слова. Розвивайте пам’ять: запитуйте, як звали… якого кольору… як називається… тощо. Запропонуйте намалювати ілюстрацію до книги, портрети персонажів.
◘ Забезпечте малюка гарними і відповідними його віку книжками і дитячими журналами. Критерії підбору літератури такі: для дошкільнят мають бути великі малюнки і досить великі букви, навіть якщо малюк ще не вміє читати; література має бути різноманітною: журнали, книжки, розмальовки; казки, вірші, комікси, загадки, пізнавальні книжки про навколишній світ, навчальні посібники та робочі зошити з читання, письма, математики тощо. Щодо останніх слід зазначити таке: читання фізіологічно пов’язане з умінням писати, тож часто діти починають писати в книгах. Не забороняйте їм, ліпше подбайте про розмальовки, робочі зошити та посібники для дошкільників з вправами на розвиток дрібної моторики.
Немає коментарів:
Дописати коментар